خلاقیت ، امکانات زیاد
و استفاده آسان از قالب

سایت جـوم آریـا یکی از بهترین ارائه دهنده ی قالب های فارسی جوملا و وردپرس است . شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت ما قالب مورد نظر خود را پیدا کنید و با هزینه کمی صاحب یک قالب زیبا و پراز امکانات شوید .

محبوب وانعطاف پذیر قالب جوملا

طراحی حرفه ای سایت

برای داشتن سایتی متفاوت فلکس را از دست ندهید..

محبوبیت فلکس

نشست تخصصی ” صنعت CNG، ساخت داخل و تامین” برگزار شد

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نشست تخصصی ” صنعت CNG، ساخت داخل و تامین” با حضور مدیر عامل شرکت پارس ام سی اس، رئیس بازرسی فنی CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران،مدیر عامل شرکت مخازن کاوش، مدیر عامل شرکت ساپکو، عضو هیات مدیره شرکت شهاب گازسوز، مدیر ارشد دپارتمان CNG شرکت هوایار، عضو هیات مدیره و مدیر ارشد CNG در حاشیه نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNG و سوخت های جایگزین برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNG، نوید خاصه باف، مدیر عامل شرکت پارس ام سی اس در ابتدای این نشست گفت: ما تا امروز پیشرفت های خوبی در این صنعت داشته ایم اما اگر به دنبال خصوصی سازی باشیم باید به نکات مختلفی نگاه کنیم. کسب منافع مادی، سرمایه گذاری، توسعه و چشم انداز آینده کار از جمله مواردی است که برای بخش خصوصی باید به آن توجه کرد. متاسفانه به دلایلی که ذکر شد سرمایه گذاران این صنعت دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

مدیر عامل شرکت پارس ام سی اس تصریح کرد: مهمترین نکته ای که در بحث تولید داخل است، موضوع ظرفیت ایده آل است که هنوز به آن دست نیافته ایم. طی سال های ۸۴ تا ۸۷ دولت صرفا برای تبدیل ناوگان سالانه دو میلیون مخزن را در برنامه کاری چیده بود. در پی این تصمیم سرمایه گذاری های مختلفی انجام شد که امروز می بینیم علی رغم آماری که در افق ۱۴۰۴ مبنی بر ۱۰ میلیون خودرو گاز شده است،چنین امکانی دیده نمی شود. آیا این افق های تعیین شده درست است؟ و باعث افت سرمایه گذاری نمی شود؟ باید در آمار و ارقام دقت نظر را داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه ما متولی درستی برای تعیین برنامه تولید نداریم. یعنی پیش بینی ها درست نیست کما اینکه در گذشته بارها چنین اتفاقی را شاهد بودیم. یعنی برنامه هایی که بر مبنای آن پیش بینی شد، محقق نشد و در نتیجه به مشکلاتی شد که توجیه اقتصادی نداشت.

خاصه باف تاکید کرد: ما همه به دنبال متولی هستیم که متاسفانه وجود ندارد، پس بهتر است که خودمان با هم اندیشی و نگاه وحدت به این سمت حرکت کنیم.

حسین باقری، رئیس بازرسی فنی CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در ادامه این نشست گفت: کمیته ای برای ساخت قطعات مصرفی تشکیل شد تا ازبخش خصوصی حمایت کند جهت تامین این بخش. طراحی و پیاده سازی بانک اطلاعاتی برای شناخت توان ساخت قطعات و مواردی از این دست اقدامی بود که انجام شد.

رئیس بازرسی فنی CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: سعی ما در کمک به بومی سازی در عرصه این صنعت بوده است کما اینکه انجام شده و در برخی قطعات مانند نازل، درایر و … توانستیم به این هدف دست یابیم. قطعا این بخش های ساخته شده در داخل استانداردهای لازم را نیز به دست آوردند.

باقری تصریح کرد: نیاز سنجی اقلام که تا امروز ساخت داخل نشده اند در این کمیته مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: استانداردهای بازرسی جایگاه ها تدوین شده است. بخش پژوهش و تحقیق و توسعه قسمتی است که امیدواریم تولیدکنندگان در آن سرمایه گذاری و فعالیت بیشتری داشته باشند.

رئیس بازرسی فنی CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیشنهاد کرد: همه ما منتظر یک متولی بودیم اما من پیشنهاد دارم که همه یک مرکز پشتیبانی، تحقیق و توسعه در ساخت و خدمات را در بر داشته باشد اما چنین اقدامی نیازمند حمایت تمام بخش خصوصی است. اختصاص درصدی از فروش CNG به این مرکز از سوی دولت مساله ای است که بسیار حائز توجه است و اقدامات متعددی را می توان بر مبنای آن شکل داد لذا نیازمند فعالیت تمام صنعتگران و شرکت های خصوصی هستیم.

بهرام توسلی، مدیر عامل شرکت مخازن کاوش در ادامه این جلسه بیان کرد: برای نخستین بار در اواخر سال قراردادی برای تولید مخازن به شرکت ما واگذار شد. در این قرارداد بحث بر این بود که برای سرعت بخشیدن به سیستم CNG بخشی از مخازن تولید داخل شود. بر همین اساس نیز نیازمند کارخانجات مخصوص این تکنولوژی بود در حالیکه چنین امکانی تا امروز نبود. ما تعدادی متخصص به خارج از کشور ارسال کردیم تا آموزش های لازم را ببینند.

وی ادامه داد:مخزن یکی از موارد بسیار مهم در سوخت CNG است که ما سعی کردیم تکنولوژی آن را بهتر کنیم و با کیفیت ارائه کنیم. لذا می توانیم این ادعا را داشته باشیم که کمتر از تولیدکننده های مخازن خارجی نیستیم. گواه ما نیز همین تست هایی است که تا امروز انجام داده ایم.

مدیر عامل شرکت مخازن کاوش تاکید کرد: ظرفیت تولید این ۴ کارخانه ۸۰۰ هزار مخزن در سال است که چیزی بیش از نیاز خودرو سازان داخلی ما است. این امر نشان می دهد که ما ظرفیت پایین تری نسبت به پتانسیل خود فعالیت دارند. ما باید به سمت این برویم که صادرات را در برنامه های خود داشته باشیم. قطعا صادرات نیازمند تمهیداتی برای خروج از تحریم و کمک های دولتی است.

مهدی کریمی ماندگی، مدیر ارشد دپارتمان CNG شرکت هوایار گفت: اگر بتوانیم با فعالیت هایمان به اشتغالزایی بپردازیم موفق عمل کرده ایم در غیر اینصورت اقدام شایانی انجام نشده است.

مدیر ارشد دپارتمان CNG شرکت هوایار افزود: تولید به دو بخش تولید داخل برای داخل و تولید برای صادرات تقسیم می شود. در بحث تولید یکی از مباحث مهم این است که قطعه، محصول یا فرایند ملاک قرار گیرد نه اینکه صرفا اندازه وابعاد شرکت ارائه دهنده خدمات را معیار قرار دهیم.

کریمی ماندگی تصریح کرد: متاسفانه امروز بالعکس این ماجرا است و باعث مشکلات موجود می شود. نگاه من این است که هر آنچه تولید می شود باید استانداردهای خود را طی کند و پس از عبور از این فرایندها قابل عرضه و ارائه باشد. نباید اینقدر مشکل ایجاد کنیم که این فرایند دراولویت های بعدی قرار گیرد و فراموش شود.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه رقابتی یکسان در محیط کار وجود ندارد که باعث دلزدگی فعالان می شود. در بخش صادرات باید در بدو امر جهانی بیاندیشیم یعنی قوانین جهانی را رعایت کنیم.

مدیر عامل شرکت آسیا ناما بیان کرد: برای تولید مخازن CNG با کیفیت بالغ بر ۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد و ظرفیت سازی بیش از اندازه تبدیل به یک آفت برای این صنعت شد. برای عبور از این مشکل که تولیدکنندگان مخازن با آن رو به رو هستند لازم بود که ما یک سری تدابیر و برنامه هایی را برای عبور از این شرایط در نظر بگیریم و در قالب پیشنهادات تولیدکنندگان مخازن شروع به مدیریت بحران کردیم.

وی افزود: طی مذاکراتی که با شرکت های مخزن سازی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری ها را به حداقل برسانیم و به صورت تخصصی روی ابعاد مشخصی کار کنیم تا بازگشت سرمایه داشته باشیم. به همین سبب بحث تقسیم ظرفیت و هزینه های تحقیق و توسعه مطرح شد. با وجود اینکه استانداردها با کیفیت بسیار بالایی اجرا میشود اما بعضا قیود و فشاهاری مالی از سوی برخی مراجع قانونی به ما تحمیل می شود که این بخش را دچار مشکل کرده است.

لطف اله زاده، از فعالان شرکت ساپکو نیز در ادامه این نشست اظهار کرد:در سال های گذشته و در بدو امر یکباره با حجم بالایی نیاز برای تولید CNG داشتیم که امکان تامین آن در شرکت های داخلی نبود زیرا این ظرفیت در آن زمان وجود نداشت. این دوره تا اواخر سال ۹۰ ادامه داشت. یک دوره افت از سال ۹۱ و ۹۱ داشتیم که به زیر ۱۰ درصد کل تولیدات رسید. از سال ۹۳ دوباره یک خیز را شاهد بودیم که امسال پیش بینی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد را داریم.

وی افزود: ما در ۳ یا ۴ حوزه بحث CNG اقدامات بسیار خوبی انجام شد. مدتهاست که دیگر خرید مخزن از کشورهای خارجی متوقف شده و قابلیت تامین در داخل کشور است. طی اقداماتی که انجام شده امیدواریم که از سال آینده واردات مواد اولیه برای تولید مخزن را متوقف کنیم و به خودکفایی می رسیم.

یکی از مواردی که ساپکو و ایران خودرو در آن فعال بودند، ارتقا نسل کیت هایی است که در خودرو استفاده می شود. از سه سال پیش کلیه خودروها در حال استفاده از کیت نسل چهارم است که باعث ارتقاء کیفیت ارتقاء شود لذا امیدواریم علاوه بر مخزن در حوزه کیت هم فعالیت گسترده داشته باشیم.

مرتضی فراهانی، عضو هیات مدیره و مدیر ارشد CNG و آموزش شرکت گروه صنعتی آسیا پتروگاز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: این صنعت پس ازگذار از مرحله کمی و کیفی و انتقال دانش از شرکت های خارجی به سمت خدمات فنی در حال حرکت است. این صنعت از نظر افزایش تعداد جایگاه ها و نازل ها در مسیر رونق و توسعه حرکت کرده اما از اینسو به سمت افول است. در بحث تحکیم این صنعت راهکارهایی مد نظر است که مهمترین آن تحریک تقاضای مخاطب است.

وی افزود: نخستین دلیل این است که قطعا استفاده کنندگان خودروهای دوگانه سوز با خرابی هاو مشکلات بیشتری رو به رو هستند این در حالی است که تعداد مراکزی که بتواند خدمات پس از فروش ارائه می کند محدود است.

عضو هیات مدیره و مدیر ارشد CNG و آموزش شرکت گروه صنعتی آسیا پتروگاز افزود: دلیل بعدی وجود دغدغه و نگرانی است که در بین مردم به خصوص در چند ماه اخیر با استفاده از شبکه های مجازی شدت گرفته است. بحث بعدی ایمنی ایستگاه های عرضه CNG نیز از جمله دیگر موارد است. رفع این مشکلات رضایتمندی مردم را به دنبال دارد. البته نباید از بحث انگیزشی قیمت سوخت نیز صرف نظر کنیم ضمن اینکه صف های طولانی این نوع سوخت در برخی از جایگاه ها نیز در بی انگیزگی مصرف کنندگان بی تاثیر نیست.

در پایان این جلسه جمع بندی انجام شده توسط مهندس نادری قرائت شد.

شایان ذکر است که نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNGو سوخت های جایگزین ۱۶ و ۱۷ آذرماه با حضور مسئولان و فعالان این عرصه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.